Montag, 3. April 2023

FWD - Im Geboren-Werden stirbt die Musik - inpetto filmproduktion 78

Im Geboren-Werden stirbt die Musik - inpetto filmproduktion 78
Im Geboren-Werden stirbt die Musik
Hilft uns Musik zu begreifen, worin Tod und Leben sich unterscheiden?

Ein Radio-Essay von Uli Aumüller (2023)

SWR2 - Dienstag, 4. April 2023 21:00 - 22:00 Uhr

Musik von Nikolaus Brass, Wolfgang Rihm, Helmut Lachenmann, Mark Andre, Györy Ligeti, Kristine Tjoergersen, Riesige Ochsenfrösche und irgendein Lied

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  • Im Geboren-Werden stirbt die Musik
  • In being born, the music dies

  • Im Geboren-Werden stirbt die Musik 

    Patrick war 25 Jahre jung und half unsere Wohnung zu renovieren. Ein stattlicher junger Mann mit athletischem Körper. Plötzlich fällt er um und ist tot. Herzinfarkt. Als würde man mitten im Konzert den Stecker ziehen. Plötzlich Schweigen. Wir versuchen ihn wiederzubeleben. Beatmung. Herzmassage. Aber wie weit trägt eigentlich der Vergleich von Musik und Leben, von Tod und Stille. Im Geboren-Werden stirbt die Musik, sagte Wolfgang Rihm einmal, sie ist dem Vergehen anheimgegeben. Ist das in diesem Augenblick ein Trost? Ist die Flüchtigkeit der Musik der Grund, warum sie hilft, den Tod zu betrauern? Der Notarzt kommt. Er bringt das Herz wieder in Gang.
    Ausschnitt: inpetto-filmproduktion.de/de_...

    Weitere Radioproduktionen zu diesem Thema:

    Einstand der Vergängnis - Radioessay über die Vergängnis der Zeit und die Erfahrung von Ewigkeit
    www.inpetto-filmproduktion.de/de_...

    Todeserfahrung in zeitgenössischer Musik
    inpetto-filmproduktion.de/de_...

    Musik & Natur
    inpetto-filmproduktion.de/de_...

    Filme zum Thema:
    ... zwei Gefühle ... von Helmut Lachenmann
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    Wenn Zahnräder Menschen sind ... - Das Klavierkonzert von György Ligeti
    inpetto-filmproduktion.de/de_...

    Ringen um die Gegenwart - Zur Oper "Wunderzaichen" von Mark Andre 
    inpetto-filmproduktion.de/de_...

    In being born, the music dies 

    Patrick was 25 years young and helped renovate our apartment. A handsome young man with an athletic body. Suddenly he falls down and is dead. Heart attack. Like pulling the plug in the middle of a concert. Sudden silence. We try to resuscitate him. Resuscitation. Heart massage. But how far does the comparison of music and life, of death and silence actually go? In being born, music dies, Wolfgang Rihm once said, it is given over to decay. Is that a consolation at this moment? Is the fleetingness of music the reason why it helps to mourn death? The emergency doctor arrives. He restarts the heart.

    Other radio productions on this topic:
    Departure of the Ephemeral
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    Experience of Death in Contemporary Music
    inpetto-filmproduktion.de/en_...

    Manuscript beginning

    "Patrick kaput. Ambulance!" - one of the Polish workmen came rushing into my office. Together with him I run to the building site. Patrick is lying on the floor with his head red as a sheet, his eyes sallow as if from a dead fish. The staff member on the other end of the emergency number describes to us precisely what needs to be done. Heart massage - artificial respiration. After what felt like 5 minutes, Patrick gasps for air for the first time - Hhhhhh - I don't know exactly how much time had passed - then again 20 30 seconds of nothing - then the next breath. Hhhhhh - After about 10 minutes the ambulance arrives - emergency doctors, paramedics, helicopter, police ... Somehow they get the heart going again, adrenaline injection, electric shock ... and Patrick is taken away. Then silence in the house - together we say an Our Father in German and in Polish ... a prayer we all know, the only one ... then silence. We cry.

    In the middle of life, a heart - 25 years young - stops beating. So do all the other processes in the body while it is alive. The breathing, the nerves, the hormones. It's like pulling the plug in the middle of a concert - stopping a piece of music. And then? A bit of reverberation and an awkward silence? To what extent is the comparison of music and life, of death and silence useful? Or to put it another way: does music - and contemporary music in particular - help us to mourn the death that leaves us so stunned? Or, in other words, does music help us to understand the difference between death and life? To better understand the miracle of life?

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